Seminar 2015 ‘Trusting?!’
“Een eye-opener, ik heb veel geleerd. Ik zal dit seminar nooit vergeten.” Dit is één van de vele positieve reacties van een deelnemer aan het COME-seminar afgelopen september. Hier kunt u het hele verslag downloaden van het dialoogseminar dat in september 2015 gehouden werd: ‘Verslag seminar 2015‘.

Voorbereiding seminar 2015
Vertrouwen?! Dat is ook voor het seminar van 2015 het thema. Met een vraagteken en een uitroepteken. Want is het er wel? We hebben het zo nodig!

De situatie in Israël en Palestina blijft zeer gespannen. De militaire operatie door Israël in de Gazastrook in de zomer van 2014 dreunt nog na in de Palestijnse maatschappij. Niet alleen in Gaza, waar nog maar een klein deel van de verwoestingen is heropgebouwd. Op de Westelijke Jordaanoever voelt men zich sterker dan ooit verbonden met Gaza. Nu de politieke leiders van beide kanten, zowel de Israëli’s als de Palestijnen, niet meer op officieel niveau met elkaar overleggen, wordt het voor Palestijnen hoe langer hoe moeilijker om zich wel in te zetten voor Palestijns-Israëlische activiteiten, zoals de seminars van COME. Nadat het seminar in 2014 niet door ging, is het voor 2015 nog spannend of we voldoende deelnemers zullen vinden.

In Israël heeft premier Netanyahu in maart 2015 voor de vierde keer de parlementsverkiezingen gewonnen, waardoor hij het recht kreeg om de Knesset (het Israëlische parlement) te vormen. Zo mogelijk is de nieuwe regering nog rechtser dan de vorige. De partij van Netanyahu, Likud, vormt met twee ultraorthodoxe partijen, de rechts nationalistische partij Het Joodse Huis en de centrum-rechtse partij Kulanu de kleinst mogelijke meerderheid in het parlement (61 van de 120 zetels). Veel parlementsleden en ministers zijn openlijk tegen een Palestijnse staat, vóór nederzettingen en het recht van Israël om daar het aantal woningen uit te breiden, en zeer kritisch ten opzichte van linkse Israëli’s en Palestijnen woonachtig in Israël. Volgens de Israëlische comitéleden wordt de sfeer hoe langer hoe rechtser en racistischer.

Tijdens het bezoek van de comitéleden in Nederland hebben we het seminar voorbereid. Op dit moment is het hard werken voor de comitéleden om genoeg deelnemers te vinden. Het seminar vindt begin september op Cyprus plaats.

Maaike Hoffer, mei 2015